Vi fikk i oppgave å analysere en reklame, jeg valgte en reklamefilm som går på tv. Det er en reklame for Coca cola ,den valgte jeg fordi jeg synes det er en god reklame og mange har sett den.
Denne reklamen går på tv ved juletider, det er altså en julereklame. Siden mange i dag ser på tv har de fleste sett denne reklamen. Reklamen ble laget i 2006 og ble laget av Coca cola som også er bedriftens navn og brusens merke. Hvis vi ser på senderen av reklamen er det Coca cola som vil selge brusen. Budskapet er at Coca Cola er nødvendig i julen sammen med julematen og at Cola er noe man skal glede seg med sammen med familie Det at cola skal gi deg en bedre jul trekker oppmerksomheten mot sakens kjerne. Reklamen viser at uansett tid ,uansett sted er det "alltid" Coca cola. Det er ikke så veldig mange personer med i denne reklamen, men hvis vi ser nøye på personene kan vi se at de er plukket ut. Dette kan vi se ved at personene er i ulike aldere og kjønn. Coca cola får på denne måten vist at det er plass til enhver i deres målgruppe. Reklamen går ofte på dagen hvor de fleste kan se filmen. Det er ikke så mange hindringer som stopper budskapet i denne reklamen til å nå frem til mottakeren. Det er fordi reklamefilmen er veldig lett å skjønne, den er ikke komplisert og det er ikke mye som kan missforstås her. Så mottakerne som ser reklamen sitter stort sett igjen med inntrykket senderen ønsker at de skal få. Nemmelig at coca cola gjør julen bedre..
Reklamen begynner med at bestefar leser en bok til barnebarnet sitt. Vi kan allerede se at det er jul i omstendighetene. De sovner og etterhvert kjører Coca cola traileren ut av boka og blir virkelig . Da kommer det masse lys og sang som skal gjøre seerne glade. Idet traileren kjører forbi menneskene som står på skøyter og leker i snøen ute ,vinker alle samme til bestefaren og guttungen som sitter i forsetet på cola traileren. Reklamen slutter med at vi ser bakenden av traileren og der er julenissen med en Coca cola flaske i hånden. Det er ikke mye farger med i reklamen, annet enn hovedfargen til Coca cola som er rødt. Omgivelsene er stort sett hvite siden det er snø og derfor har det vært smart av Coca cola å lage traileren rød. Fargen rød står får varme og kjærlighet ved juletider, itillegg er julenissen rød noe de fleste vet. Dette er en bra måte å appellere til folket i alle aldere. Poenget her er å få deg til å kjøpe produktet ved å vise deg hvor mye bedre julen blir hvis du skaffer deg det. Musikken skaper stemningen i reklamen for det er lite dialoger. Det blir brukt overdrivelse og gjentagelse av produktet og varme farger slik at det lages en god stemning. Reklamen er lett å forstå og du trenger ikke å tenke så mye for å forstå filmen. Dette har kanskje med at det er en reklame for alle aldere. Budskapet kan gi forskjellige meninger om reklamen ved at vedkommende som ser på filmen er i godt eller dårlig humør, kan også ha med personlighet og erfaringer.
Ved å bruke prosessmodellen skriver vi om hvordan budskapet overføres fra en sender til en mottaker med støy på prosessen. Støy vil si avbrytelse på budskapet. Mens hvis vi ser på tekstmodellen er det hvordan folk opplever reklamen på ulike måter som kan føre til forskjellige budskap. Tolkningen av reklamen etter hvilken modell jeg brukte ble ganske så forskjellig. Ved prosessmodellen fikk jeg bare frem hvordan budskapet ble sendt og mottatt uten særlige forstyrrelser. Det er fordi denne reklamen var en enkel og forståelsesfull reklame. Mens ved tekstmodellen viser hvordan jeg selv opplever reklamen. Modellene gjorde analysene ganske så forskjellige ved at tekstmodellen var mye mer personlig en prosessmodellen.
Årsakene til at jeg ikke finner det samme med de to analysemodellene er at det er forskjellige måter å kommunisere på. Jeg synes prosessmodellen var det beste modellen når det gjelder forståelse fordi den inneholder mer konkret informasjon.
coooool =D
SvarSlettFlinka :D
SvarSlettHihi, det var braaa :D
SvarSlettBra skrevet! ;D
SvarSlettFlinke Tiril! :)
SvarSlett